Concentus Moraviae - Requiem 2014 - koncert k 100. výročí začátku 1. světové války (Vojtěch Dyk, Iva Bittová, Boni Pueri, Musica Florea)

Po 09.06.2014
19:30
klasická hudba
Bazilika Porta coeli Předklášteří u Tišnova
300,- Kč / 200,- Kč
plné / snížené

Účinkují :
Iva Bittová, Vojtěch Dyk / zpěv
Musica Florea
Boni pueri
Marek Štryncl / dirigent

Program:
Pavel Josef Vejvanovský: Offertur ad duos choros
Biagio Marini: Passacalio á 4
Marco Uccellini: Sinfonia decima nona á 4
Giovanni Pierluigi Palestrina / Marek Štryncl: Adoramus Te
Aleš Březina: Requiem pro sóla, chlapecký sbor a instrumentální soubor
Vzrušující projekt renomovaného orchestru Musica Florea a jeho zakladatele a uměleckého vedoucího Marka Štryncla kombinuje vrcholné skladby z období renesance a baroka s novou hudbou, hranou na staré nástroje. Jednotícím prvkem koncertu je improvizační rozvíjení všech uváděných skladeb, ve kterém se naplno projeví nespoutaná virtuozita všech instrumentalistů, sboru a sólistů Ivy Bittové a Vojty Dyka.
 
Zlevněné vstupenky do 31. května v předprodeji v Tišnově na celkem 3 koncerty:
Do 31. května je možno zakoupit v předprodeji na sekretariátě MěKS Tišnov, ul. Mlýnská 152 a v recepci Muzea města Tišnov, ul. Jungmannova 80 cenově zvýhodněné vstupenky o 50,- Kč z plného vstupného (neplatí pro již zlevněné vstupenky pro studenty a ZTP).

 
Iva Bittová se narodila do muzikantské rodiny na severní Moravě v Bruntále. Maminka Ludmila, narozená ve slováckém kraji, byla učitelkou v mateřské škole a svůj čas věnovala zejména rodině a zpěvu. Tatínek Koloman Bitto byl tělem i duší muzikant hrající na mnoho nástrojů – nejvíce však na kontrabas a cimbál, kytaru a trumpetu. Jeho povoláním byla hra na kontrabas v divadelním orchestru v Opavě a později také v Rozhlasovém orchestru lidových nástrojů v Brně. Po přípravě v lidové škole umění v oboru housle a balet byla Iva přijata na Konzervatoř v Brně, kde studium ukončila maturitou v oboru hudebně-dramatickém. Již od prvního ročníku se jí naskytla příležitost působit jako herečka a zpěvačka v avantgardním divadle Husa na provázku v Brně. Této velké zkušenosti si velmi cenila, divadlo jezdilo se svým repertoárem po celém světě. V době studií také získala několik filmových rolí a natočila několik rozhlasových i televizních snímků. Později, při práci v divadle, se jí vrátila touha hrát opět na housle, a proto  navázala spolupráci s profesorem Rudolfem Šťastným, který byl tehdy primáriem Moravského kvarteta. Housle se staly jejím životním hnacím motorem a důležitým průvodcem cestou životem, neboť stejně jako hra na tento úžasný nástroj vyžaduje přísný řád, tak i její hledání a přístup k práci vyžaduje maximální píli.
Po 17 letech života v Lelekovicích u Brna, kde osm let vedla dívčí pěvecký sbor Lelky, se rozhodla dočasně přestěhovat do Spojených států, do údolí Hudson Valley ve státě New York, kde uprostřed přírody hledá nové hudební podněty. Prošla mnoha hudebními žánry od alternativy přes jazz, rock a klasickou hudbu, včetně hostování v opeře /role Dony Elvíry v Mozartově Donu Giovannim/. Dodnes se hledá pojmenování jejího hudebního jazyka, který je pro mnohé naprosto originální. Sama říká, že její skladby a kompozice vznikají z podnětů všedního života. Důležité je ticho a ničím nerušená pozitivní atmosféra, která se do hudby vtiskne.
Zpěvák a herec, absolvent DAMU Vojtěch Dyk (*1985) je jednou z nejvytíženějších domácích mladých hvězd současnosti. Syn literárního historika Radko Pytlíka a nakladatelky Věry Dykové se díky rodině od dětství přirozeně pohyboval v uměleckém prostředí a jako dítě také zpíval v renomovaném chlapeckém sboru Pueri Gaudentes. Od působení v kapele Nightwork přes muzikálové role v inscenacích Obraz Doriana Graye, Dáma s kaméliemi v divadle Ta Fantastika či v Horáčkově lyrikálu Kudykam (nominace na cenu Thálie) až po sarkastické Pornohvězdy se odrazil k samostatné hudební kariéře, kterou odstartovalo v roce 2012 velké hudební turné s orchestrem B-Side Band, s nímž vystupuje doposud. Získal cenu Anděl Akademie populární hudby jako Zpěvák roku 2012. Společně s Jakubem Prachařem a Janem Maxiánem je podepsán pod hudbou k inscenacím La Putyka a Up End Down uváděným v divadle La Fabrika.
Hereckou kariéru zahájil na prknech pražského Národního divadla, kam nastoupil do angažmá ještě jako student. Vystupoval v představeních Lucerna, Sněhová královna, Dva vznešení příbuzní, Radúz a Mahulena a Žebrácká opera. V roce 2009 získal Cenu Alfréda Radoka pro Talent roku. V divadle La Fabrika účinkoval v představeních Bláznivý Petříček a Kultovní představení. Na obrazovce jsme měli možnost se s ním setkat v seriálech Letiště a Velmi křehké vztahy, Dokonalý svět, v televizních pohádkách Tři životy a Micimutr, třídílné sérii Ďáblova lest, televizních filmech z volných sérií Soukromé pasti a Nevinné lži či ve snímku Rytmus v patách.
V roce 2010 vytvořil hlavní mužskou roli v nejnavštěvovanějším celovečerním filmu roku, komedii Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení, v roce 2012 společně s Kryštofem Hádkem ztvárnili ústřední hereckou dvojici ve filmu Signál, jehož titulní píseň nazpívaná Vojtěchem obsazovala svého času přední místa domácích hitparád. V loňském roce se objevil ve filmech Revival Alice Nellis a komedii Něžné vlny Jiřího Vejdělka.
Vojtěch Dyk se pravidelně zapojuje i do charitativních akcí (Světlo pro Světlušku, fotky na podporu Dětského centra při Thomayerově nemocnici v Praze ad.), podporuje kulturní projekty (Čtení pomáhá), nezdráhá se připojovat ke společenským či politickým iniciativám, pokud jsou v souladu s jeho osobními názory a postoji.
 
Soubor Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace hudby v České Republice. Založil ho violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Hra na originální nástroje nebo jejich kopie podložená studiem dobových pramenů a estetiky a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků tvoří nezbytný základ činnosti souboru a jsou zároveň zárukou jeho renomé. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální skladby symfonické, operní a oratorní od počátků baroka po 20. století.
Soubor hostuje na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, Nancy Argenta, Veronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poeme Harmonique, Boni Pueri). Obdržel řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za nahrávku díla J. D. Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis, Studio Matouš 1994; „Zlatá Harmonie 1997“ za nejlepší domácí nahrávku roku – Bachovy árie s M. Koženou, Polygram 1997; Cannes Classical Award - MIDEM  2003 za nahrávku korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenky, Supraphon 2001). V roce 2009 obdržel soubor diplom za nejlepší interpretaci děl  J. S. Bacha na festivalu v chorvatském Varaždinu. Od roku 2002 pořádá Musica Florea vlastní koncertní řady s důrazem na prezentaci nově objevených děl i skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti.
Dirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou Akademii múzických umění v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci (Chinon, Mainz, Basel, Valtice…).
Jako dirigent a sbormistr spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdalena Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie…). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby.
Zájem o dobovou interpretaci ho v roce 1992 přivedl k založení souboru Musica Florea, s nímž oživuje zapomenuté autory zejména českého baroka a klasicismu. Je dramaturgem pravidelných koncertních řad v Praze a celé ČR a iniciátorem unikátního projektu převozného barokního divadla Florea Theatrum. Vedle sólové a komorní hry na violoncello se příležitostně věnuje kompozici. Účinkoval na prestižních festivalech (např. Pražské jaro, Rezonanzen Wien, Festival van Vlaanderen Brugge, Tage alter Musik Sopron, Tage alter und neuer Musik Regensburg, Struny Podzimu, Concentus Moraviae). Nahrál desítky CD, z nichž mnohá získala vrcholná ocenění (Diapason 1994, Zlatá Harmonie 1997, Cannes Classical Award 2003). Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár Mater, EMC, 2007), nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje (A. Dvořák, Arta Records 2009).
Český chlapecký sbor Boni pueri byl založen v roce 1982 a postupně se zařadil mezi významná evropská hudební tělesa. Dvousetčlenný sbor dosud absolvoval více než 2800 samostatných koncertů po celé Evropě, Americe a Asii, vydal třináct vlastních nahrávek a na dalších dvaceti se podílel (Supraphon, EMI, BMG, ArcoDiva ad.).
Boni pueri účinkovali po boku význačných umělců (José Carreras, Bobby McFerrin), natáčí pro televizi a rozhlas a spolupracují s význačnými soubory a orchestry po celém světě. Sbor absolvuje pravidelná profesionální koncertní turné po USA (Grace Cathedral San Francisco), Kanadě (Winspear Hall Edmonton), Japonsku (Tokyo Bunka Kaikan Hall), Jižní Koreji (Seoul Arts Centre), Číně (Shanghai Theatre Hall)Velké Británii, Nizozemí (Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam), Dánsku, Francii, Itálii (Basilica di S. Maria Maggiore Bergamo), Německu (Meistersingerhalle Norimberk) aj.
Sbor je také zván na světové hudební festivaly (Pražské jaro 1994, 1995, 1998, 2004, 2005, 2008 a 2011, Europalia - Brusel 1998, AmericaFest - Minneapolis 1998 a 2002, Jeonju Sori Festival- Korea 2002, Shanghai International Arts Festival 2010). V červenci 2004 se stal historicky prvním evropským hostitelem světového festivalu chlapeckých a mužských sborů "World Festival of Singing for Men and Boys", jeho druhý ročník hostí i v roce 2008. Členové Boni pueri účinkují i jako sólisté v operních představeních (W. A. Mozart: Kouzelná flétna - Teatro dell'Opera di Roma 2004).
Boni pueri spolupracují s Českou filharmonií, v roce 2006 otevírali sborový cyklus v pražském Rudolfinu a v roce 2007 se podíleli na koncertním provedení opery Karola Szymanowskeho Król Roger. V roce 2010 byli také přizváni k účinkování v projektu Mahler Gala u příležitosti oslav výročí skladatelova narození a také k monumentálnímu provedení Mahlerovy 8. Symfonie - Symfonie tisíců pod taktovkou Christophera Eschenbacha.
Mezi další významné hudební projekty posledních let patří např. dvojsborové nastudování Matoušových pašijí, provedení celého triptychu Responsorií J. D. Zelenky či provedení Vánočního oratoria J. S. Bacha, Mesiáše G. F. Händela, Requiem W. A. Mozarta a G. Faurého. Mezi další projekty patří premiérové nahrávky děl českýchbarokních autorů - J. C. F. Fischera, P. J. Vejvanovského a J. D. Zelenky. Nahrávka Zelenkova Sub olea pacis et palma virtutis získala v roce 2003 prestižní ocenění Cannes Classical Awards, nahrávka Brittenova A Ceremony of Carols byla v listopadu 2004 oceněna titulem Recording of the month. V repertoáru sboru jsou i scénická provedení dětské terezínské opery Brundibár Hanse Krásy a opery Jaroslava Krčka Šaty, které svět neviděl.
Český chlapecký sbor Boni pueri je kulturním velvyslancem sborové federace při Evropské unii "European Federation of Choirs of the Union" a od září 2006 je jako jediné sborové těleso v České republice soukromou uměleckou školou pod patronací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.